64 prosent sier de skal gjøre Black Week-handlingen på nett.

Black Friday: I natt økte netthandelen med 982 prosent

Så langt har Black Week-salget på nett økt med 9 prosent fra i fjor.

Publisert

Tradisjon tro la flere nettbutikker ut mange av sine beste tilbud natt til Black Friday.

Det medførte at hele 982 prosent flere enn en gjennomsnittsdag netthandlet med Klarna, i timen mellom midnatt og klokken 01.

Det er på samme nivået som under fjorårets Black Friday, som var den enkeltdagen med høyest omsetning gjennom Klarnas betalingsløsninger i Norge noensinne.

– Selv om fjorårets Black Week på mange måter var spesielt, med strenge koronatiltak og økt bruk av nettet til julehandelen, er det tydelig at også i en mer normal situasjon som vi har i år, så foretrekker flere å handle på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i en pressemelding.

Kategoriene som vokste mest den første timen av årets Black Friday, sammenlignet med en vanlig handledag, var elektronikk.

Forventer lavere priser

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har foretatt oppgir 46 prosent, at de planlegger å handle i løpet av Black Week. Like mange som i fjor, 64 prosent, sier de skal gjøre det meste av denne handlingen på nett.

– Vi ser et tydelig mønster der gruppen som oppgir at de skal handle mest på nett både planlegger og budsjetterer innkjøpene sine i større grad enn de som gjør det meste av handlingen sin i fysisk butikk. Dette er også bevisste forbrukere som stiller enda større krav til at butikkene faktisk har lavere priser. Får de ikke gode nok priser, så kjøper de ikke, sier Elvestad.

Powered by Labrador CMS