Erlend Førsund oppfordrer bedrifter til å bruke podkast som en del av markedsføringen.

Ti tips til deg som holder på med markedsplanen for 2022

– Kartlegg hvordan konkurrenten posisjonerer seg, og finn ditt unike konkurransefortrinn.

Publisert

Erlend Førsund jobber som markedssjef i Techweb, og er som mange andre kollegaer i bransjen, i full gang med planleggingen av neste års markedsplan.

– Jeg sitter selv med utfordringen, og deler mer enn gjerne mine ti beste tips til markedsførere som sitter og grubler over hvordan de kan få bedriften til å vokse ytterligere i året som kommer, sier Førsund til Salg24.

1. Merkevare. Mange leier inn et designbyrå for å få den perfekte logoen og fargepaletten, men så glemmer de å tenke på identiteten sin. Hvem er vi, hvorfor driver vi med det vi gjør. Hvilken formidlingsstil skal vi ha? Er vi formell eller uformell, hvordan ønsker vi å fremstå?

Det viktigste når du lager kommunikasjon, er at det springer ut fra et sted. Det skal være en match mellom det du er (din merkevareidentitet) og det du sier og gjør.. Og samtidig er det viktig å skille seg ut. Kartlegg hvordan konkurrenten posisjonerer seg, og finn ditt unike konkurransefortrinn.

– Gode ideer må deles

2. Vær en tankeleder. Ledelsen eller dine eksperter, må bruke tid på å systematisk dokumentere kunnskapen sin. Vise at dette er vår måte å gjøre ting på, og kommunisere det ut. Gode tanker og ideer må deles. Mange gjør det internt med kollegaer, men her er det snakk om å dele det offentlig.

Har du noe fornuftig å komme med, vil det generere flere følgere, kunder, engasjement, likes på sosiale medier, og kanskje du blir invitert til å holde foredrag. Vær en bedrift som deler kunnskap.

3. Conversion Rate Optimization (CRO), handler om å forbedre konverteringsraten på nettsteder. Gå vitenskapelig til verks, og finn ut hvordan folk bruker nettsiden din. Analyser data, og finn ut hvilke spaker du kan dra i for å få økt effektivitet på siden. Kan du endre overskriften, gjøre noe med fargebruken, eller endre budskapet? Test ut. Web-sider trenger kontinuerlig optimalisering.

4. LinkedIn. De fleste er der inne for å se hva som skjer uten å være særlig aktiv selv. Ifølge en undersøkelse er det nittifire prosent som står for moroa og deler ting på LinkedIn. Det er en uutnyttet plattform som gir gratis rekkevidde.

Prøv å dele noe relevant tre ganger i uken. Om det er et sitat, et utsagn, en påstand eller en brannfakkel. Mange har stor suksess med bare tekst, men hvis du er komfortabel med det, kan du også kombinere med video.

Et tips til er at det går an å ha video som profilbilde på LinkedIn. Det betyr at du kan dele budskapet ditt med kunden allerede der. OBS! Å lage video som profilbilde, kan kun gjøres vi mobiltelefonen, og videoen kan ikke være lengre enn 30 sekunder.

– Det er tull!

5. Podkast. Husk at lyd er det eneste mediumet du kan konsumere mens du gjør noe annet samtidig. Det er en viktig arena for å nå folk som ikke sitter foran PCen, leser hjemmesiden eller bloggen vår. Du kan gjerne filme mens du spiller inn podkasten, slik at du kan dele små snutter på sosiale medier. På den måte får innholdet mye lengre levetid, og du får mer valuta for pengene.

6. Bruken av skjema. Mange som driver med lead-generering og inbound marketing ber folk om å laste ned innhold for å få tilgang. De deler verdifull informasjon i bytte mot kontaktinformasjonen som kreves for at du får lastet det ned. Motstanderne av denne filosofien mener at folk vil like deg bedre hvis det ligger åpnet, og at du sannsynligvis vil få større spredning fordi flere leser det.

Poenget er at folk skal lese det du har skrevet. Så prøv deg frem, ved at noe er nedlastbart, og andre ting er åpent.

7. E-post. Nye, kule byråer hevder at e-posten er død. Det er tull! Den lever i beste velgående. I motsetning til Facebook som kan stenge deg ute når som helst, så eier du alltid e-postlisten din. Det er din direkte kanal inn i stuen til kundene når som helst. Men unngå spam med irrelevant informasjon.

– Beste stedet å gjemme et lik

8. Distribuere innhold og reklame. Start med Google-annonser. Da treffer du de som leiter etter det du driver med, og de som er mest kjøpeklare. Deretter kan du bruke penger på sosiale medier for å treffe folk i feeden, med promotering av blogg eller webinarer. Med mindre du skriver om et veldig smalt tema, og ikke har noe konkurranse på innholdet, bør du betale for annonsering. Alle vet at side to på Google, er det beste stedet å gjemme et lik.

9. Gerilja-markedsføring.

I krig og kjærlighet er alt lov, heter det seg. Vi kjemper jo om kundens oppmerksomhet og gunst, og da kan uventede knep være gode å ha på lur. Ordet «guerilla» er spansk og betyr småkrig. I krigføring forbindes det med sabotasje, bakholdsangrep og hit-and-run. I markedsføring fortoner det seg omtrent på samme måte.

Som i 2000, da Salesforce ennå var små og ukjente, og de kuppet konkurrentens (Siebel) brukerkonferanse ved å leie inn folk til å gjøre en falsk protestaksjon utenfor.

10. «Smarketing». Få til samhandling mellom salgs- og markedsavdelingen. Avdelingene skal jobbe mot samme mål, og det kan være en lurt å ha en avtale på hvor mange kvalifiserte leads marked er ansvarlig for å hente inn, og at salg forplikter seg til å følge opp disse innen et gitt tidsintervall.

Powered by Labrador CMS