Wiktor Midtbø (26) og Jonas Håland (25), oppdaget et behov blant Tesla-sjåfører. Derfor startet de egen nettbutikk.

Gründerduo oppdaget et behov blant Tesla-eiere: Startet egen nettbutikk

– Vi begynte i garasjen, men etterhvert som det dukket opp pall på pall med varer, var det på tide å skaffe et større lokale.

Publisert

For snart et år siden satt de to kameratene Wiktor Midtbø og Jonas Håland og diskuterte Teslaen til førstnevnte.

Midtbø hadde kjøpt en del styling til bilen, og skjønte fort at det var lite konkurranse på markedet som solgte tilbehør til Tesla-biler. Dermed kom forslaget om å starte en egen nettbutikk.

I juni ble det altså mulig for Tesla-eiere å handle tilbehør til bilen sin i nettbutikken Autohobby.

Håland hadde allerede startet nettbutikken LEDhobby i 2018, og hadde derfor noe erfaring på området.

– Det er en møysommelig prosess å starte nettbutikk. I tillegg til å skaffe bilder av høy kvalitet, må man også ha gode produktbeskrivelser. Jeg hadde allerede drevet den andre nettbutikken en stund, så vi har benyttet oss av samme nettsideleverandør som jeg allerede brukte, forteller Håland til Salg24.

– Det langsiktige målet

De to gründerne fikk tak i en leverandør, og stablet produktene i garasjen til Midtbø.

– Vi begynte i garasjen, men etterhvert som det dukket opp pall på pall med varer, var det på tide å skaffe et større lokale.

Autohobby holder nå til i de samme lokalene som LEDhobby, midt mellom Arendal og Grimstad.

– Fordelen med å ha et større lokale er at vi får mer oversikt over varebeholdningen, og kundene kan komme innom for å prøve produktene før de kjøper. Så vi har vel på en måte blitt mer enn bare en nettbutikk nå, sier Håland.

Nå er det jakten på kundene som står i fokus. Foreløpig har de for lite kapital til å investere i markedsføring, men de har blant annet promotert den ferske nettbutikken via Teslas grupper på Facebook.

Så langt er de fornøyd med responsen, men opplever stadig at kundene etterspør samme type produkter til andre bilmodeller.

– Vi har ikke nok kapital til å ta inn produkter til flere bilmerker på nåværende tidspunkt, men det er naturligvis det langsiktige målet vårt.

Autohobby leverer blant annet matter og takstativ til Tesla-biler.

– Skape arbeidsplasser

De to kameratene jobber fulltid ved siden av gründerprosjektet. Håland jobber som vekter på sykehuset i Arendal, og Midtbø jobber på en fabrikk.

– Det blir mye jobb, men sånn må det bare være hvis man skal klare å overleve økonomisk. Alt vi tjener på Autohobby går rett tilbake til selskapet, så foreløpig er det ikke en inntektskilde for oss. Men vi håper jo etterhvert at det skal gå så bra at vi kan leve av det.

Duoen hadde lite erfaring med salg før de startet nettbutikken, men det betyr ikke at de ikke har tenkt gjennom hva som er viktig for å skape gode kunderelasjoner.

– Det som blir viktig fremover er å kunne levre kjapt til kundene våre, og at vi følger opp alle tilbakemeldinger. En av utfordringene vi møtte på var at prisen på frakt fra utlandet plutselig ble åtte ganger så dyrt som da vi begynte. Så vi må jobbe for å få produktene til Norge på billigst mulig måte, og bestille større partier av gangen.

Videre sier Håland at de er opptatt av å yte god kundeservice, og at de ønsker å tilby løsninger som tilfredsstiller både kunden og bedriften.

– Vi er raske på å svare på henvendelser, og er tilgjengelig for kundene våre stort sett hele døgnet. Drømmen er å kunne jobbe fulltid, og etterhvert skape arbeidsplasser for andre, sier gründeren.

Powered by Labrador CMS