Sissel Riise er leder for KPMGs bærekraftsarbeidet på Vestlandet.

KPMG Bergen styrker satsningen på bærekraft

– Det handler om å dra kjernevirksomheten i en bærekraftig retning, og her er ambisjonsnivåene varierende.

Publisert Sist oppdatert

Sissel Riise har jobbet med revisjon og regnskap i KPMG i mer enn ti år.

I våres fikk hun en ny stilling som leder for bærekraftsarbeidet på Vestlandet.

– Jeg har en personlig glød for bærekraft, og synes det er veldig spennende å få muligheten til å bistå kundene våre på dette området, sier Riise til Salg24.

Hun legger ikke skjul på at bærekraft sin verste fiende er vaghet, og skjønner godt at mange opplever at debatten rundt faget fort kan bli for svulstig og fremmedgjørende.

– Det skal ikke være vanskelig å forholde seg til bærefkraft. Vi vil ikke være en partner som går over hodene på folk. Vi ønsker å hjelpe til med å gjøre dette så rett frem og tydelig som mulig, og hjelpe kunder til å kartlegge risiko, men også mulighetene kundene våre har til å utgjøre en forskjell.

Strategi og implementering

Ifølge Riise er det flere år siden KPMG satt bærekraft på agendaen. Men det var først etter oppkjøpet av Stine Lise Hattestad Bratsbergs konsulentselskap Pure Consulting AS, i fjor, at at vi fikk på plass en helhetstilnærming til faget. Siden har forretningsområdet vokst, og de har jobbet for å ta det videre ut i regionene.

KPMG har valgt å jobbe med kundene på tre områder.

Det første området er strategi og implementering. Transformasjon – eller endring om man vil. Her handler det om å hjelpe bedrifter med å lage en bærekraftig forretningsstrategi.

– Det handler om å dra kjernevirksomheten i en bærekraftig retning, og her er ambisjonsnivåene varierende. Noen ønsker å være bransjeledende, mens andre er helt ny på området, og trenger hjelp til å starte et sted.

Noen trenger en konkret handlingsplan for å få det ut i livet. Riise har forståelse for at noen opplever bærekraft som litt «ullent», og skjønner at det kan være nyttig å få hjelp til hvordan man helt konkret kan iverksette tiltak.

Hun sier at mange lurer på hva som er viktig for kundene i markedet de opererer i, og lurer på hva andre i bransjen gjør. Hun kan bekrefte at det er store forskjeller blant selskapene i næringslivet. Det avhenger av type bransje og hvilke utfordringer, muligheter og ambisjoner virksomheten har på bærekraftsområdet.

– Noen har lange verdikjeder, og leverer et produkt som inneholder deler fra ulike verdenshjørner. Da gjelder det å få bedre kontroll. Vite hvor varene kommer fra, og hvordan arbeidsforholdene i verdikjeden er, forklarer hun.

Åpenhetsloven

Et helt annet tiltak kan være å se på hvor mange servicebiler en bedrift har i omløp. Om man kan elektrifisere disse for å fase ut fossilt brennstoff.

– Noen bedrifter må se på hele forretningsmodellen, og da må man se på hva det er mulig å oppnå på kort og lang sikt. Hvilke atferdsendringer det er mulig å få til.

Neste år trer «åpenhetsloven» i kraft, og det betyr at du som bedrift skal kunne kartlegge og rapportere risikovurderinger i egen verdikjede.

Det andre området hvor KPMG bistår kundene sine, er rapportering og verifisering. På rapporteringsfronten kommer endringene i stor grad fra EU.

– Det har kommet, og vil komme flere store endringer i norsk lov, som gjør at selskaper må løfte kvaliteten på bærekraftrapporteringen sin. I 2021 foreligger det få obligatoriske rapporteringskrav, men forventningene for 2022/23 er at omfanget og presisjonsnivå vil øke betraktelig.

Hun opplyser at det er mange selskaper som trenger hjelp til hvordan de skal tilnærme seg dette, og flere ønsker å komme igang med prosessen.

Regler som treffer bransjen

Det siste fokusområdet til KPMG, er sustainable finance. Her bistår de banker, kapitalforvaltere og forsikringsselskap med å forstå hvilke regler som kommer til å treffe bransjen og næringslivet for øvrig, med å forstå hvilke konsekvenser de nye reglene har for dem. De må tilpasse seg EU-taksanomien og Eus Sustainable Finance Action Plan.

– På den ene siden har du finansmarkedsaktørene, og på den andre siden de selskapene som denne næringen retter seg mot. Hvordan de bør innrette seg for å være attraktiv for de som skal plassere pengene sine, sier hun og avslutter:

– Investorer skal vite hvordan de kan bedømme den bærekraftsinformasjonen som ligger i selskapets rapport. Rapportering skal bidra til sammenlignbarhet og transparens, slik at investeringsbeslutninger kan taes basert på informasjon om bærekraftige tiltak som faktisk har blitt utført av virksomheten.

Powered by Labrador CMS