– For to år siden var det en i mitt team som vant prisen, og siden det har jeg vært ekstra bevisst på den rollen jeg har som forbilde. Så ble målet å vinne prisen selv, sier Kristian Kofod.

Kristian er nominert til Årets Unge Selgerforbilde

– Det betyr veldig mye for meg.

Publisert

Kristian Kofod jobber som strategisk kundesjef hos Schibsted. Nå er han en av tre finalister som kan stikke av med den gjeve tittelen Årets Unge Selgerforbilde 2021.

– Det betyr veldig mye for meg å bli nominert. Å være et forbilde er noe man må jobbe for å bli, og jeg prøver alltid å være der for kollegaene mine, og dele kunnskap og erfaring, sier Kofod til Salg24.

Engasjement og entusiasme

Salgskarrieren startet for flere år siden. På videregående begynte Kofod å jobbe som telefonselger ved siden av skolen.

– Jeg har aldri tenkt at jeg skulle bli selger, men jeg har nok alltid vært det. Jeg har evnen til å prate for meg, og har jobbet meg oppover i gradene.

Kofod er sørlending, og flyttet fra Vigeland til Bergen i 2009. Det avbalanserte sørlandsgemyttet prøver han imidlertid å bytte ut med engasjement og entusiasme.

– Det å tydelig utstråle entusiasme er en egenskap jeg gjerne skulle hatt. Mitt rolige lynne kan kanskje forveksles med at jeg ikke er engasjert nok, men det er jeg. Det er en styrke å være en rolig type også, men for å engasjere kunder og kollegaer, må jeg jobbe for å vise enda tydeligere at jeg brenner for det jeg driver med.

Å kunne kalle seg selv for Årets Unge Selgerforbilde, har han jobbet målrettet for de to siste årene.

– For to år siden var det en i mitt team som vant prisen, og siden det har jeg vært ekstra bevisst på den rollen jeg har som forbilde. Så ble målet å vinne prisen selv.

Målrettet arbeid

– Hva har du gjort for å bli en av tre finalister i år?

– Det er et resultat av målrettet arbeid over tid. Jeg har ikke endret meg, men jeg har tydeliggjort meg. Som nevnt har jeg øvd meg på å bli mer brautende, sier han og ler.

Sørlendingen kan fortelle at han har hatt fokus på å være tilgjengelig for de andre i teamet, og at det å bidra til at andre lykkes gir ham energi.

– Jeg har jobbet for å finne ut hva som trigger kollegaene mine. Alle motiveres av forskjellige ting. Noen trenger skryt, andre trenger å bli pushet litt, og noen trenger å bli hørt.

– Hvordan vil du beskrive deg selv som selger?

– Jeg er veldig nysgjerrig, og evner å beholde roen selv om ting er komplisert, eller haster. Jeg brenner genuint for at mine kunder og kollegaer skal lykkes, og det tror jeg de merker.

På spørsmål om hva det ville bety å vinne, klarer han ikke å skjule entusiasmen.

– Det hadde vært helt fantastisk. Det å kunne være et forbilde betyr mye for meg. Jeg hadde blitt ekstremt stolt.

Powered by Labrador CMS