Malin Wien er glad for at ringende kolleger er tilbake på kontoret deres i Oslo etter nedstengingen.

De har flere kvinner i ledelsen – dette mener hun er fordelene

Malin Wien jobber som salgsansvarlig i Loyalty. Hun begynte i selskapet i 2019, og har klatret i gradene siden den gang.

Publisert Sist oppdatert

– Det å være salgsansvarlig er en krevende jobb, men jeg trives veldig godt i den rollen. Loyalty har gitt meg muligheter til å nå lenger opp, selv om jeg ikke har noen videre utdanning etter videregående, sier hun.

Det å bli en del av administrasjonen var derimot ikke målet da Wien begynte i Loyalty. I første omgang jobbet hun som konsulent i møtebooking-avdelingen. Deretter ble hun intern møtebooker i selskapet.

– Jeg tenkte egentlig at jeg bare ville bli bedre på salg. Jeg har salgsrelatert bakgrunn fra butikk, og jeg gikk salg og service på videregående. Jeg trodde ikke at telefonsalg var noe som kom til å hjelpe meg så mye som det har gjort. «Jeg kommer sikkert ikke til å bli her så veldig lenge», tenkte jeg.

Intern rekruttering skaper motivasjon

Hos Loyalty har de ikke rekruttert en ekstern salgsleder siden 2013. Dette mener Wien er en viktig del av motivasjonsgrunnlaget for de ansatte.

– Det er det som er gamet her. Alle, til og med ledelsen og administrasjonen, har begynt som konsulenter. I tillegg er det et ungt miljø her, noe som gjør at det er lettere å bli kjent med hverandre fordi man har like interesser.

I Loyalty har de blant annet et lederprogram med tolv plasser. De som kommer inn, er de tolv beste på huset.

– Dette gjør at alle kjenner kulturen, miljøet, de vet hvilken struktur vi har og hvordan vi jobber. I tillegg kjenner de til våre kjerneverdier og hva vi står for.

Flere kvinner i ledelsen

Loyalty tilbyr et mangfold av tjenester til sine oppdragsgivere. I lokalene deres jobber flere separate avdelinger for et felles mål: De skal øke fortjenesten for sine kunder. I tillegg til Oslo har de også kontor i Sverige.

I Norge består administrasjonen og salgsledlesen deres av tolv kvinner. Wien mener dette er en annen faktor som bidrar til god arbeidskultur.

– Jentene vet at de også trengs her, selv om det kan bli veldig «guttastemning» iblant. Vi er også veldig opptatt av å heie på de nye jentene som kommer inn. Vi vil at de skal bli gode her og oppnå suksess.

Callsenter-bransjen er generelt sett en mannsdominert bransje. Wien tror ikke dette er et problem, men hun vil gjerne være en av dem som legger til rette for at flere kvinner skal oppsøke jobber her.

– Vi ser jo at det kommer flere og flere jenter. Jeg hører at de som jobber her sier det er gøy at vi er så mange jenter i salgsledelsen. De opplever å ha like store sjanser til å lykkes som gutta i teamet. Hvis du står på i Loyalty, får di som fortjent. Da blir du lagt merke til. Samtidig tror jeg at jenter ofte gir seg tidligere enn gutter. Men er du kvinne i dette markedet, er du veldig ettertraktet.

Vil være et springbrett

Loyalty har et ønske om å tilby nærmest en form for utdanning innenfor salg. Et mål er at flere som jobber der, skal gå videre til gode og profilerte jobber.

– De ansatte hos oss skal ikke jobbe her i ti år. Vi vil gjerne at de skal jobbe er fra mellom ett til tre år, slik at vi blir et springbrett for dem videre ut i karrieren. Vi ser på oss selv som en utdanningsinstitusjon. De skal lære seg å mestre og forstå salg. Det skal hjelpe dem videre til litt tyngre stillinger i bransjen, noe vi har flere eksempler på.

I tillegg til lederkurset har de også det som kalles for «selgerskolen». Dette er et opplegg som er delt i to. Den første delen omfatter grunnleggende praksis, mens man i del to går litt grundigere til verks. De har også en rekke frivillige kurs for deres ansatte, som de oppfordrer dem til å delta på. Dette hever kompetansen, og skaper et samstemt miljø, mener Wien.

– Med så mange unge mennesker, er det ikke vanskelig å skape en samlet salgskultur. Men det krever selvfølgelig noe. Derfor har vi også konkurranser internt, lønningspils og prisutdelinger. Gjennom pandemien har mye stått litt på stedet hvil, men nå er folk tilbake på kontoret og det er herlig å se. Det plinges i bjeller, folk vandrer mens de engasjert snakker med kunder og energien er tilbake. Du må tåle en del støy her, men vi har gode hodetelefoner, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS